Week 7 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Fleur van Brenk

Blijf op de hoogte en volg Fleur

21 Mei 2014 | Tanzania, Arusha

Het is weer even geleden dat ik mijn verhalen met jullie heb gedeeld en ik heb weer een hoop te vertellen.

Maandag was ik erin de andere vrijwilliger van mijn weeshuis nog op safari. Dus was ik alleen in het weeshuis. De lerares was er niet dus heb ik de kinderen zelf Les gegeven wat vandaag een hele klus was ik kreeg de kinderen echt niet rustig en stil. Later kwam Benton ( de vrijwillige leraar) en toen luisterde de kinderen wel goed. Ik heb de kinderen rekenles gegeven en daarna met de kinderen en gekleurd. Benton had een vriend mee genomen vandaag en zijn Engels is echt super goed en hij is erg vriendelijk. Hij zit op school maar doet naast school vrijwilligers werk in het weeshuis om Aston te helpen sponsors te vinden voor de kinderen zodat ze naar een goede echte school kunnen.
Ik ben met hem naar de school gegaan om te kijken hoe het met de kinderen gaat en om 1 kindje van mijn weeshuis in te schrijven voor de school die wordt gesponsord en om zijn school uniform te passen. De school uniformen hier zijn zo schattig de jongens zien er echt chic uit met een stropdas enzo echt super schattig om te zien.

Dinsdag was erin weer terug van safari en waren er weinig kinderen in het weeshuis. Het was een heerlijke dag om les te geven en met de kinderen te spelen. In de kast met school spullen van Aston vonden we kaarten met plaatjes van een zon, boom, regen enzovoort met op de achterkant het woord in het Engels geschreven. Dit leek ons goed om de kinderen te leren en dit elke dag te herhalen zodat ze begrijpen wat een zon is en hoe je het woord schrijft. De kinderen vonden de woordkaarten geweldig en snapte redelijk wat we hun wilde leren. Na dit hebben we gepuzzeld en het alfabet gezongen met de kinderen. Daarna ben ik naar de stad gegaan om met thuis te kletsen en mijn blog te posten en daarna heb ik een relaxte avond gehad. Ook kwamen dinsdag nacht nieuwe vrijwilligers omdat donderdag weer een nieuw programma begint. Elke 2 weken start een nieuwe groep vrijwilligers. Het is wel raar nu ik hier wat langer ben zie ik vrijwilligers komen en gaan en ik blijf hier gewoon. Dan heb je een goede band met iemand opgebouwd en dan gaat die gene weer dat is wel raar maar het voelt nog niet als mijn tijd om naar huis te gaan.

Woensdag was een drukke dag! Het was vandaag weer tijd voor huis bezoeken en erin en ik hadden aan Aston gevraagd of we het huis konden zien van nayati, zij is een meisje van 7 jaar en ze is zoooo lief en zoooo slim. Dus wilde we graag haar thuis bezoeken. We begonnen de ochtend in het weeshuis met lesgeven want ja de lerares was er nog steeds niet! We hebben reken les gegeven en we zijn er achter gekomen dat de kinderen de cijfers allemaal wel kennen maar niet apart. Dus ze kennen 123456 enzovoort maar als je ze het cijfer 15 laat zien dan weten ze niet dat het 15 is maar als ze 14,15,16 zien op het bord dan weten ze wel dat het 15 is. Heel ingewikkeld om het aan jullie uit te leggen, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Na het lesgeven zijn we met Aston op huisbezoek gegaan bij nayati en kwam zij met ons mee om haar huis aan ons te laten zien. Dit huisbezoek was weer heel anders als de vorige huisbezoeken. Nayati woont in een wat "rijker" gedeeld dus was het minder aangrijpend om hun leefomgeving te zien. Aangekomen bij het huis hebben we met nayati gepraat via Aston die vertaalde alles wat we vroegen en zeiden. Ook vroegen we of nayati nog vragen voor ons had en toen zei ze: ' ik zou graag naar een goede school willen' dat was wel weer erg heftig om te horen van kom op sponsor mij want ik wil een goede toekomst hebben. En lerares worden. Daarna zijn we langs de school gegaan om nayati de school te laten zien. Na dit zijn we weer terug naar het weeshuis gegaan en hebben we met de kinderen liedjes gezongen en gedanst. Ook hebben we ze de hokipoki geleerd dit vonden de kids helemaal geweldig en echt grappig met liedjes kunnen de kinderen heel snel de tekst mee zingen en de pasjes onthouden. Na het weeshuis ben ik naar huis gegaan en spelletjes Gedaan met de andere vrijwilligers en kennis gemaakt met alle nieuwe vrijwilligers. In totaal hebben we 7 nieuwe vrijwilligers dus een drukke boel in het huis nu. Ook ben ik maandag trouwens van de grote slaapkamer naar een kleinere slaapkamer verhuist omdat ik een lichte slaper ben en alles hoor. Nu slaap ik met Julia op een kamer en de 2 nieuwe jongens.
Ook is er weer water! En wat kan je blij zijn met een warme douche en stromend water!

Donderdag was erins laatste dag in het weeshuis. Dus hadden we een klein afscheidsfeestje voor erin de kinderen zongen liedjes voor haar en we hebben spelletjes gedaan en een klein beetje Les gegeven. Ik ging vandaag wat eerder weg omdat ik met Ellie( vrijwilliger van mijn huis) naar neema house zou gaan ( baby weeshuis) we hadden afgesproken in de stad om daar elkaar te treffen en daarna door te gaan naar het baby weeshuis. Aangekomen bij het babyweeshuis was het net bedtijd voor de meeste kinderen dus de meeste lagen op bed. Dus was het erg rustig en hebben we met de baby's gespeeld en geknuffeld en flesjes gegeven. Wat zijn de baby's schattig je wilt er bijna eentje mee naar huis nemen hihi. Na het weeshuis zijn we naar huis gegaan en maakte ons klaar voor social Night. Iedereen was erg moe en had niet zo n zin om te gaan omdat er heel veel mensen zouden zijn. Toen hebben we de huismanager gevraagd of we thuis mochten blijven en zelf eten mochten maken dit mocht en hebben we restjes van de lunch gegeten en kaart spelletjes gedaan wat erg gezellig was en zijn daarna vroeg ons mandje in gegaan.

Vrijdag was het de eerste dag voor de nieuwe vrijwilligers en mij was de vorige avond gevraagd of ik de nieuwe vrijwilligers van mijn weeshuis de weg wilde laten zien naar het weeshuis. De nieuwe vrijwilligers van mijn weeshuis verblijven namelijk in een ander vrijwilligershuis als mij. Aangekomen bij het verzamelpunt wachten ik op de nieuwe vrijwilligers en bleek dit een heel gezin te zijn. Ouders met een zoon en dochter en een vriendin van het gezin. Dit was even schrikken voor mij ineens zoveel nieuwe vrijwilligers in het weeshuis want als je met 2 vrijwilligers bent is dat goed genoeg. Dus moest ik even omschakelen. In de dala dala bleek dat de moeder in oktober in haar eentje vrijwilligerswerk heeft Gedaan in het weeshuis Aston vision en nu dit graag aan haar gezin wilde laten zien en zijn ze hier ook om een nieuw weeshuis te bouwen. Dus zullen ze niet allemaal tegelijk in het weeshuis zijn maar meer bij het bouwproject zijn van hun weeshuis. Aangekomen bij het weeshuis kreeg de familie een rondleiding van Aston en werd de moeder door de kinderen herkent erg leuk om te zien dat de kinderen de moeder herkende en zo blij waren om haar te zien. Terwijl het gezin een rondleiding kreeg en naar de school gingen waar de kinderen heen gaan als ze gesponsord worden. ben ik met les geven begonnen en was de jongen van maandag er ook. We hebben samen de woordkaarten gedaan en hij denkt het zelfde over lesgeven als mij niet de kinderen slaan wat de lerares doet en veel herhalen. Hij heeft ook door dat de kinderen 15 niet zien als nummer vijftien maar alleen snappen als 14 en of 16 ook op het bord geschreven staan. Ook heeft hij in het Swahili aan de kinderen uitgelegd dat als ik alleen ben de kinderen goed naar mij moeten luisteren omdat ik niet zo goed Swahili spreek en ze juist wil helpen met Engels en rekenen enzovoort. Soms ben ik namelijk bang als ik alleen ben ik te streng ben voor de kinderen omdat ze dan niet willen luisteren. Maar de kinderen riepen allemaal fleur is de beste lerares. Ook heeft de jongen vandaag Swahili les gegeven aan de kinderen en mij erg leuk en mijn Swahili wordt al beter!
Daarna ben ik naar de stad gegaan om met thuis te kletsen en al mijn avonturen weer te vertellen. Deze week vloog echt voorbij! Soms heb je dagen dat je denkt goh wat gaat de dag langzaam en voor dat je het dan weet is de week voorbij.

Zaterdag heb ik uitgeslapen tot 8 uur en daarna ontbeten en op het balkon een boek gelezen en gedoucht en me klaar gemaakt voor Een gezellige drukke zaterdag. Vandaag zijn we naar Shanga house gegaan; dit is opgericht door een Nederlandse vrouw en is een werkplaats voor gehandicapten en doven. Hier maken ze sieraden en blazen glas en maken maasai dekens en sjaals echt prachtig !!! Hier kregen we een rondleiding echt indrukwekkend om te zien hoe blij deze mensen zijn dat ze werk hebben en dat ze gewaardeerd worden. Na de rondleiding werden we naar de tuin gebracht waar banken stonden waar je lekker kon relaxen en kregen we champagne erg luxe en chic! Na de champagne werden we naar onze tafel gebracht wat prachtig gedekt was voor de lunch het voelde zo luxe allemaal! Daarna kregen we de eerste gang: soep een soort groente soep erg lekker. De tweede gang was samosa; dit is een soort deeg gevuld met groente en gefrituurd echt super lekker!! De derde gang was aardappel salade met sperziebonen, tomaten met kaas vlees van de bbq vis van de bbq met heerlijke sauzen ! Echt super lekker zo n uitgebreid diner na 7 weken ! Ook kregen we nog een dessert ! Mijn eerste dessert in 7 weken ! Dit bestond uit koffiebonen omhult met chocolade, een soort cocos cake, meloen en ananas, en een chocolode cake! Echt wat een verwennerij was dit en wat een luxe. Paradijs !!!
Na Shanga house zijn we naar het cultureel museum gegaan! Wat een groot museum is dit, van binnen heeft het iets weg van het guggenheim museum in new york en het hangt er helemaal vol met Afrikaanse kunst en fotografie. Eigenlijk hadden we te kort tijd om rustig alles te bekijken dus gaan we nog een leer terug want dit is bijna een dag besteding zoveel valt er te zien. Na het museum zijn we naar huis en was het al laat thuis aangekomen gegeten en daarna was iedereen klaar om naar bed te gaan.

Zondag ben ik met Julia en Matt naar een plek gegaan waar de oma van Julia heeft geleefd in oorlog. De oma van Julia is in de tweede wereld oorlog uit Polen gevlucht naar seberie en daar vandaan naar Tanzania. We hebben het land gevonden waar Julia s oma heeft geleefd en zijn zelf op onderzoek uit gegaan. Eigenlijk zou er een guide met ons mee gaan maar die kon niet dus zijn we zelf op avontuur gegaan. Na dit zijn we naar een lokaal restaurant gegaan en hebben lokaal eten gegeten. Vlees van de grill, met rijst bonen en een soort spinazie en kool. En dit allemaal met je handen eten hihi. Erg leuk om tussen de lokale mensen te eten en gewoon maar iets bestellen en zien wat je voor geschoteld krijgt. Alleen was het minder leuk toen we de rekening kregen want die was veeeeel te hoog dus hebben we hem terug gestuurd en hebben ze iets van de prijs afgehaald maar nog steeds was het veel te veel voor een lokaal restaurant. We kregen een muzungu prijs inplaats van een normale prijs. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben spelletjes gedaan en toen was de dag alweer om. Deze dag was echt een groot avontuur.


Yeeey al mijn pakketten zijn binnen!!!
Voelt als kerstmis !!!
Tante Connie en ome Gerard heel erg bedankt ook namens het weeshuis
Opa en oma heel erg bedankt voor al het lekkers !!!
En paps en mams heel erg bedankt voor alles !!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Vrijwilligerswerk Tanzania

in een weeshuis werken

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Week 10

10 Juni 2014

Week 9

30 Mei 2014

Week 8

21 Mei 2014

Week 7

21 Mei 2014

Week 7
Fleur

Actief sinds 18 Maart 2014
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 5578

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: