Week 10 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Fleur van Brenk

Blijf op de hoogte en volg Fleur

25 Juni 2014 | Tanzania, Arusha

Week 10:

Sorry allemaal ik loop erg achter met mijn blog. Er is steeds zoveel te doen dat ik geen tijd kon vinden om rustig te gaan zitten en me blog kon schrijven maar ik heb allemaal korte notities gemaakt dus kan ik nu alles rustig schrijven en aan jullie vertellen.


Maandag:

Vandaag was ik de enige vrijwilliger in het weeshuis en het was een heerlijke dag! Lekker lesgegeven rekenen want dit vinden de kinderen wel zo leuk ! En nu beginnen de kinderen het ook echt te snappen en door te krijgen. We doen nu al rekensommen tot de 35. In een vorige blog schreef ik hoe ik de kinderen het ben gaan leren met de cirkels tekenen en dan als het bijvoorbeeld 5-3 is maken ze 5 cirkels en halen er 3 weg en dan hou je 2 over. Echt leuk om zo het resultaat te zien en de kinderen zien groeien met rekenen en sowieso de lessen! Ik hoop dat als ik weg ben ze door blijven gaan met deze manier want het werkt echt goed voor de kinderen!

Dinsdag:

Vandaag is er weer een nieuwe vrijwilliger gestart in het weeshuis. Stephanie heet ze en komt uit Amerika. Elke keer is het weer gek om steeds gedag te zeggen tegen de vrijwilligers die vertrekken en andere vrijwilligers welkom te heten. Ik heb Stephanie de belangrijke dingen uitgelegd van het weeshuis zoals waar ze water kan halen, gegevens van de kinderen waar ze die kan vinden, de schoolspullen en haar rond geleid en vertelt over het weeshuis. Het voelt nu echt ook een beetje als mijn weeshuis en ben trots als ik over de kinderen of over het weeshuis vertel want in de tijd dat ik er nu ben heb ik echt al veel bereikt met de kids en het weeshuis vind ik zelf.
Na de rondleiding en uitleg heb ik lesgegeven vandaag waren de maanden aan de beurt. Dit ging mij en de kinderen goed af en hebben ook de cijfers geleerd bij de maanden zoals 1 staat voor januari ala je de datum schrijft bijvoorbeeld 12/3/2014 dan is 3 de maand en dat is dan maart. In het begin was het even lastig uit te leggen maar de kinderen begrepen het al snel. Dit was een leuke les !
Na de Engelse les hebben we buiten met de kinderen gespeeld en lekker liedjes gezongen en gedanst! Dit vinden de kinderen heerlijk en alle liedjes en dansjes pakken ze zo snel op leuk om te zien en leuk dat alle kinderen zo van zingen en dansen hier houden! Je ziet alleen maar blije gezichtjes als we dansen en of zingen.
Na het vele dansen en zingen was jet tijd om dag te zeggen en ben ik naar het weeshuis van Emmanuel gegaan. Hij is een lokale jongen en is zijn eigen weeshuis aan het oprichten en bouwen. Ik ging even een kijkje nemen hoe het staat met de bouw en wat zijn ze al ver ! Hoe de mensen hier te werk gaan is echt niet te geloven ze werken zo snel. En ze werken knoert hard en dragen enorme stenen van 25 kilo en dan gewoon op hun blote voeten ! En dan hebben wij allemaal regeltjes in Nederland en als je de bouw in Nederland ziet en dan hier gaat het hier 2 keer zo snel en wordt veel netter gewerkt echt geweldig om dit te zien.

Woensdag:

En dan is het al woensdag wat vliegt de tijd toch weer voorbij ik blijf het zeggen. Kan niet geloven dat ik al in Week 10 zit ! Vandaag heb ik lekker lesgeven de kids luisterde super vandaag en waren goed geconcentreerd. De nieuwe vrijwilliger wilde vandaag nog niet veel doen en meer kijken hoe ik het doe dus heb ik in mijn eentje lesgegeven en dit ging prima! Vandaag waren de dagen van de week aan de beurt en de kleuren in het Engels. Wat vinden de kinderen het toch leuk om te leren hier.
Ook ben ik vandaag naar een markt in tengeru geweest (dit is dicht bij het weeshuis) om nieuwe schoenen voor Elena te kopen, want haar schoenen waren kapot gegaan en toen is ze met der blote voeten in glas gestapt dus vond ik het mijn taak om nieuwe schoenen voor haar te kopen dus op naar de markt in tengeru! Wat een geweldige markt is dit en wat enorm groot !!!!! Ik denk dat het groter is dat 4 voetbalvelden bij elkaar en wat een geweldige sfeer toen ik hier rondliep voelde ik me echt een local en iedereen is zo aardig en vriendelijk en ik antwoord de vragen van de verkopers in het Swahili terug en dat vinden ze hier allemaal geweldig en dan behandelen ze je ook als een local!
In de markt heb ik ook nog tomaten en uien gekocht voor het avond eten we gaan met een groepje bruchetta maken omdat we het eten op woensdag avond niet geweldig vinden en na 10 weken wel even wat anders willen. Op woensdag avond is in het vrijwilligershuis chips Mayai dit is een omelet met patat er in en niet echt mijn favoriet dus vanavond lekker bruchetta met verse producten van de markt !
Na het markt avontuur ben ik weer terug gegaan naar het weeshuis en heb ik Elena erg blij gemaakt met haar nieuwe schoenen ! Ik heb nog nooit een kind zo blij gezien met een paar nieuwe schoenen en ze kreeg Eem glimlach van oor tot oor.
Toen ik terug kwam in het weeshuis was er nog een nieuwe vrijwilliger gekomen alleen dan van een andere organisatie. Cesi uit Duitsland ik heb even kort kennis met haar gemaakt en ben toen naar huis gegaan.

Donderdag:

Vandaag ben ik wat eerder naar het weeshuis gegaan om vroeg te starten met lesgeven omdat ik een afspraak om 10 uur had om met Aston, Halima ( kindje van het weeshuis ) en haar moeder naar het ziekenhuis te gaan. Halima en haar moeder zijn allebei hiv positief en krijgen hiervoor iedere maand medicatie en moeten iedere maand naar het ziekenhuis. Ik was wel benieuwd hoe dit allemaal gaat en hoe het ziekenhuis er uit zag ( dit is een ander ziekenhuis dan waar ik heen ga als de kinderen ziek zijn) en ik wilde graag meer weten over Halima en haar toekomst als hiv patient. Dus had ik maandag aan Aston gevraagd of ik een keer mee mocht en dit was geen punt dus gingen we rond 10 uur met ze 6e ( ik, Halima, Aston, Halima s moeder , Esther Halima s zusje een super schattige baby en de nieuwe vrijwilliger Stephanie) op naar het ziekenhuis. Aangekomen bij het ziekenhuis echt een super groot ziekenhuis gingen we naar het goede gebouw en namen we plaats in een soort van wachtkamer. In de wachtkamer kreeg ik Esther in me handen geduwd van Halima s moeder en heb ik met haar gespeeld echt een schat van een baby!
Na een tijdje gewacht te hebben in de wachtkamer werden we bij de dokter geroepen. De dokter kon erg goed Engels en heb ik haar vragen gesteld over hiv en de gezondheid van Halima en of Halima "normaal" kan leven met hiv. De dokter vertelde mij dat Halima als ze haar medicatie goed neemt net zo oud kan worden als een kind die hiv negatief is dit was erg Goed nieuws. Wat ook goed nieuws is is dat ik voor elkaar heb gekregen dat Halima haar hele leven de medicatie gratis krijgt. Want eigenlijk is de medicatie gratis tot aan 21 jaar en daarna moet je ervoor gaan betalen. Ik heb met de dokter hierover gepraat en de situatie uitgelegd waarin Halima leeft en dat er waarschijnlijk geen geld is voor de medicatie als ze daarvoor moeten gaan betalen. Ik heb een deal met de dokter gemaakt dat Halima haar hele leven de medicatie gratis krijgt ! Wat een geweldig nieuws is dat !
Maandag moeten Halima en haar moeder Weer terug komen in het ziekenhuis want dan was de "echte" controle/afspraak gepland dus ga ik dan weer met hun mee!
Terug gekomen in het weeshuis nog even met de kids gespeeld en geholpen met de vaat van de lunch en daarna naar huis gegaan.
S avonds was het wees tijd voor social Night en vorige week donderdag had ik aan iedereen belooft dat ik vanavond een keer mee uit zal gaan naar via via ( dit is een club en schijnt erg leuk te zijn) dus heb ik me na social Night aan me woord gehouden en ben ik mee gegaan. Dit was echt geweldig ! Wat kunnen de mannen hier dansen echt geweldig! Ik voelde me alsof ik in de film save the last dance bevond en zo gaat het er ook aan toe ik heb de hele avond en nacht gedanst echt super leuk en om vier uur was het tijd om naar huis te gaan!

Vrijdag:

Wat ging vandaag de wekken vroeg na 3 uur slaap ! Maar ik heb mezelf bij elkaar geraapt gedoucht ontbeten en hop naar het weeshuis ! Een tikje moe en brak lesgegeven en dit
Ging me best goed af! Ik heb vandaag kleur kaarten gemaakt en dit werkte goed om de kleinere kinderen de kleuren te leren in het Engels ! Na het lesgeven lekker buiten gespeeld met de kids en spelletjes gedaan zoals tikkertje en geschommeld. Na het weeshuis naar huis gegaan en een beetje geluierd. 1 van mijn kamer genoten was erg ziek dus ben ik met haar en een andere vrijwilliger naar het ziekenhuis gegaan. Hier heeft ze antibiotica gekregen voor haar longen en haar hoest en als haar hoest over 5 dagen niet over is moet ze terug komen om getest te worden op tuberculose. En als zij tuberculose heeft heeft waarschijnlijk het hele huis het. Maar maak je geen zorgen haar hoest was over dus een hele kleine kans dat wij tuberculose hebben.

Zaterdag:

Vandaag zijn Patrick Ellie en ik uit gegaan voor een picknick we zijn op een dala gestapt en uitgestapt waar het er mooi uitzag. Dit was ergens bij een koffie plantage en hebben heerlijk van de zon en het eten genoten echt een prachtige plek!


Zondag:

Vandaag ben ik met Vincent, Julia en Ellie naar de kerk gegaan waar een vriend van Vincent piano speelt. De kerk hier is 1 groot feest van zang en dans leuk om dat te zien! Daarna werden we uitgenodigd door de vriend van Vincent om zijn huis te zien en samen lunch te koken. Was een erg leuke dag en leuk om te zien hoe hier de mensen leven. Na de lunch hebben we een rondleiding van hem gehad door zijn dorp echt een prachtige omgeving !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Vrijwilligerswerk Tanzania

in een weeshuis werken

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Week 10

10 Juni 2014

Week 9

30 Mei 2014

Week 8

21 Mei 2014

Week 7

21 Mei 2014

Week 7
Fleur

Actief sinds 18 Maart 2014
Verslag gelezen: 1191
Totaal aantal bezoekers 5579

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: