Week 5 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Fleur van Brenk

Blijf op de hoogte en volg Fleur

30 April 2014 | Tanzania, Arusha

Het is alweer 5 dagen geleden dat ik wat van mezelf heb laten hoor en ik heb weer een hoop verhalen te vertellen!

Vrijdag ben ik bij het weeshuis van jade en elisha geweest. Erg leuk om een ander weeshuis te zien en wat een verschillen zijn er! Het weeshuis van jade en elisha is een stuk kleiner dan mijn weeshuis, hun hebben maar rond de 23 kinderen en ik heb Rond de 40 kinderen. Ook zijn de kinderen een stuk jonger en is dit weeshuis een stuk schoner en minder modderig dan mijn weeshuis. Dit weeshuis heeft ook geen leraar of lerares voor de kinderen en mijn weeshuis heeft wel een lerares! Ik ben erg blij dat ik in weeshuis Aston vision ben geplaatst ! Maar het was leuk om een ander weeshuis te zien en om te zien hoe alles hier gaat.

Na het weeshuis zijn we naar de maasai market gegaan om een jurk te score voor de bruiloft van 1 van de taxichauffeurs waar we voor uitgenodigd waren. De maasai market is zooooo cool zo veel leuke dingen hebben ze hier. Van die Afrikaanse broeken en jurkjes en mooie oorbellen. Echt een super plek ! Wel moet je hier proberen af te dingen want ze beginnen altijd met te hoge prijzen! Ik heb hier een leuk strapless jurkje gekocht tot aan me knieën in de kleur roze.
Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben avond gegeten en zijn vroeg naar bed gegaan!

Zaterdag ochtend ben ik vroeg me bed uit gegaan lekker ontbeten en gedoucht en ben daarna met Julia lopend naar muzungu square gegaan. Heerlijke wandeling van ongeveer 10 km dus we waren voor anderhalf uur zoet hiermee. Het weer was super dus het was een heerlijke wandeling alleen miste ik een hond om me heen;) maar er zijn veel zwerfhonden hier dus ik zie genoeg honden alleen geen een is er zo leuk als Tommy natuurlijk.
Aangekomen bij muzungu square heb ik wat mailtjes gestuurd voor een stage plek en met thuis gekletst. Daarna zijn Julia en ik naar een markt gegaan om daar cadeautjes voor het huwelijk te kopen. Hier hebben we een veizel gekocht en een chapati bord en een pollepel en een lepel voor rijst te maken en schaal om rijst in te serveren. Dit zijn hier gebruikelijke huwelijkscadeautjes. Ook hadden we nog een leuke grote kaart voor erbij gekocht en zijn terug naar huis gegaan.
Thuis aangekomen wilde we ons klaar gaan maken voor de bruiloft lekker douche na de wandeling en toen was de stroom uit dus geen water ! En ik was echt toe aan een douche voor de bruiloft toen dacht ik dan neem ik een emmer douche dus wilde ik water uit de put halen was de put zo goed als leeg! Dus heb ik dat laatste beetje water er uit gehaald en me hiermee gewassen en opgefrist. Daarna hebben we moeten haasten want de taxi stond al op ons te wachten. Toen hebben de meiden uit het huis me haar in de taxi gegaan en kwamen we om 10 voor 6 aan bij de plek van de trouwerij alleen was er niemand te bekennen. Dus wij gaan vragen of we wel goed zaten en of het om 6 uur begon. Ja zeiden de mensen dit is het goede feest en het begint om 6 uur maar waarschijnlijk Afrikaan tijd, iedereen is hier altijd te laat zelfs dus op een bruiloft. Toen Zijn we naar een cafe/club in de buurt gegaan om daar een drankje te drinken en te wachten tot we naar de bruiloft konden. Rond 7 uur gingen we weer terug en toen was de bruiloft in volle gang erg leuk om dit mee te maken. De bruid en de bruidegom zaten voor aan in de Zaal en er werden voor hun steeds stukjes opgevoerd en liedjes gezongen. Later op de avond kwam er een geit aan een spit binnen gereden met alles er nog op en er aan. Hoofd, staart, poten en haar ! Toen was het tijd om de geit aan te snijden en het buffet te openen. Per tafel werd je naar het buffet geroepen en werd er van alles door de koks op je bord gegooid. Ook was er geen bestek dus eten met je handen en ik wilde niet onbeleefd zijn dus heb me bordje geprobeerd leeg te eten wat een hele opgaven was! Na het diner werden er weer stukjes opgevoerd voor het bruidspaar en na dit alles zijn we om half 12 naar huis gegaan omdat we allemaal kapot waren.

De volgende dag ben ik om half 8 opgestaan en ben gaan ontbijten we zouden vandaag naar de watervallen gaan maar dat ging helaas niet door omdat er een paar mensen hadden afgezegd. Toen heb ik een relax ochtendje achter de rug en ben daarna weer met Julia lopend naar muzungu square gegaan. Vandaag was oma jarig dus heb ik haar verrast met een belletje via Skype. Daarna zijn we nog naar de markt gegaan en zijn we terug gaan lopen naar het huis! Thuis aangekomen was ik echt gesloopt van het wandelen heen en terug en was nodig aan een douche toe. Gelukkig was er nu wel water dus heb ik lekker gedoucht en daarna gegeten. Na het eten heb ik met Julia een film gekeken en zijn vroeg ons bedje in gegaan.

De volgende ochtend was het weer tijd om naar het weeshuis te gaan en jade en elisha zouden naar mijn weeshuis komen om te zien hoe het er in mijn weeshuis aan toe gaat. Ze vonden het erg leuk om te zien en vonden het fijn dat ik wel een lerares in mijn weeshuis heb. Hier hebben ze veel van kunnen leren. Ook hadden ze in het weekend een trap gemaakt en een mooie muur in het weeshuis dit is veel beter want zonder de trap was het echt een klus om bij het klaslokaal te komen het was een helling maar heel glad door de modder. Dit is dus echt een verbetering en ziet er erg netjes uit ! Om 11 uur gingen jade en elisha nog naar hun eigen weeshuis omdat ze deze dag huisbezoeken zouden doen. Ik heb ze naar de dalla dalla gebracht en ben daarna weer terug gegaan om met de kinderen te spelen en te puzzelen. Daarna ben ik rond kwart over 1 naar huis gegaan en heb geluncht en ben daarna nog naar muzungu square gegaan.

De volgende dag weer lekker naar het weeshuis gegaan alleen was de lerares weer nergens te bekennen. Ik heb de kinderen bij elkaar geroepen en gevraagd of ze in het klaslokaal wilde gaan zitten en alle benodigdheden om les te geven gepakt en ben de kinderen les gaan geven. Het was wel even lastig om de kinderen stil te krijgen en te zorgen dat ze naar mij luisterde. Aston heeft me hierbij geholpen en mij in het Swahili geleerd hoe ik de kinderen tot de orde kan roepen. Na dit ging het stukken beter om de kinderen stil te krijgen en om de baas te spelen. Ik heb de kinderen de maanden geleerd en een stukje spelling met ze gedaan. Daarna hebben we nog lekker buiten gespeeld en hebben de meiden vlechtjes in me haar gemaakt en lekker lopen keutelen. Om half 2 ben ik naar huis gegaan en heb mijn was gedaan en lekker gerelaxt op het balkon.

  • 01 Mei 2014 - 14:49

    Ingrid:

    Hallo Fleur,

    Heb je reisverslagen gelezen, wat een belevenis zeg! Dit is een periode om altijd met plezier op terug te kijken. En dan heb je nu nog meer tijd te gaan om nog meer ervaringen op te doen.
    Zo'n safari lijkt mij ook geweldig.
    Volgens mij is het eten wel lekker want in ieder verslag lees ik dat je lekker gegeten hebt. Wel fijn ieder geval.
    Ik wens je nog vele fijne weken met de kindertjes daar!
    Geniet maar van alles wat je meemaakt en als je dan terug ben kunnen we bij een gezellige barbecue
    lekker bij praten.

    Heel veel lieve groetjes en toi toi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Vrijwilligerswerk Tanzania

in een weeshuis werken

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Week 10

10 Juni 2014

Week 9

30 Mei 2014

Week 8

21 Mei 2014

Week 7

21 Mei 2014

Week 7
Fleur

Actief sinds 18 Maart 2014
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5583

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: