Vervolg week 5 en begin week 6 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu Vervolg week 5 en begin week 6 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Fleur Brenk - WaarBenJij.nu

Vervolg week 5 en begin week 6

Door: Fleur van Brenk

Blijf op de hoogte en volg Fleur

06 Mei 2014 | Tanzania, Arusha

Woensdag ben ik met jade en elisha naar een baby weeshuis geweest ( neema house) we werden met open armen ontvangen en kregen van een vrijwilliger die daar werkt een rondleiding. In dit weeshuis hebben ze 3 groepen, de baby groep dit zijn echt de kleine baby's van 0 tot 7 maanden. De middel groep dit zijn baby s van 7 maanden tot anderhalf en dan de grotere baby s die zijn van 1 tot 2 en een half jaar. Echt zo schattig om al die kindjes te zien. We hebben met de kinderen van de grotere groep gespeeld echt schattig al die pamper kontjes. Daarna zijn we naar de middel groep gegaan en hebben daar met de kinderen gespeeld. In deze groep is er een blind baby'tje. Ze klikt met haar tong om zo te weten te komen wat er om haar heen is en als je haar bij je houd voelt ze met haar handjes je gezicht en geeft je kusjes. Zo indrukwekkend weer om dit mee te maken. Na deze groep zijn we naar de baby groep gegaan en heb ik een kindje de fles gegeven. Ook heb ik een baby in bed gelegd en verschoont. Erg leuk om een dagje mee te lopen in het baby weeshuis. De meeste kinderen zijn wees omdat de moeder is overleden tijdens de bevalling of vlak daarna of baby die te vondeling zijn gelegd. Na het weeshuis zijn we nog even de stad in gegaan en daarna naar huis gegeten en een rustige avond gehad.

Donderdag ben ik weer naar mijn eigen weeshuis gegaan. Vandaag is het een feestdag hier de dag van de arbeid dus waren er weinig kinderen in het weeshuis. Ik heb de kinderen les gegeven en daarna buiten met de kids gespeeld en ben daarna naar de stad gegaan.
Voor de rest een relax dagje!

Vrijdag was ik vroeg in het weeshuis dus heb ik eerst met de kinderen gespeeld en daarna de kids les gegeven. Les geven is echt super leuk en mijn Engels wordt er ook beter van. Vandaag heb ik de kinderen dieren namen geleerd en de baby namen van de dieren zoals; cow-Calf- Moos en het geluid wat ze maken. Voor de kleine kinderen heb ik lichaamsdelen getekend zoals vinger, voet en ogen enzovoort en ze geleerd wat de woorden zijn in het Engels. Ik wordt steeds handiger in les geven en de kinderen beginnen steeds beter naar mij te luisteren en leren mij ook Swahili erg leuk. Ook oefen ik iedere dag de namen van de kinderen en oefen ik mijn naam met de kinderen en zo onthouden ze mijn naam goed. Later de ochtend kwam de lerares en haar zus binnen en hun vroegen of ik mee wilde gaan naar hun school dit wilde ze graag aan mij laten zien dus ben ik mee gegaan altijd leuk om nieuwe dingen te zien. De school was best ver weg van het weeshuis zo n 45 minuten met de dala dala. Erg leuk om hun school te zien en wat een grote school! Dit was een secundaire school waar de leerlingen tussen de 16 en 21 jaar zijn. Ik kreeg van leraren en de meiden van het weeshuis een rondleiding en alle leerlingen stelde me allemaal vragen over Nederland en over mijzelf. Ook werd er voor mij gedanst en gezongen super leuk. Op de weg naar de school toe zagen we een slang !!! Hij was best groot maar ik was niet echt bang hij was op een afstandje. Na de rondleiding en gepraat te hebben met de directeur en de leraren zijn we weer terug gegaan naar de dala dala stand. Hier hebben we de dala dala terug genomen wat voor mij niet echt een fijne rit was omdat de dala dala vol met kippen zat !!! En ik ben echt als de dood voor kippen dus het was een erg lange doodsbange rit voor mij. Thuis aangekomen heb ik een late lunch genomen en wilde een douche nemen maar de stroom en water is al uit voor 2 dagen :( dus toen maar een emmer douche genomen koud water Brrr. S avonds zouden we uitgaan maar het regende erg dus hebben we thuis spelletjes gedaan en gekletst.

De volgende morgen was ik vroeg wakker en ben gaan ontbijten en helaas was de stroom en water nog steeds af :( toen weer een emmer douche genomen uit de water put in de tuin en ben daarna met Julia naar muzungu square gelopen. Het regende een beetje maar het was een prima wandeling :) aangekomen bij muzungu square heb ik lekker met thuis gekletst en na dit zijn we naar een markt gegaan om eten te kopen voor de lunch van morgen. Morgen gaan we naar de watervallen dus moeten we zelf voor onze lunch zorgen. We zouden 2 salades maken 1 fruit salade en 1 groente salade. De markt is echt geweldig ! Op sommige plekken moet je wel even je adem inhouden en je neus dichthouden want soms kom je geuren tegemoet die je niet wilt ruiken van verrotte vis of andere minder prettige geuren. Het is een hele grote markt met allemaal fruit en groente kraampjes echt geweldig om daar rond te lopen en te zien hoe alles werkt en gaat. We hebben komkommer, tomaat erwten, uien, mango's, kokosnoot, ananas en knoflook gekocht. Je gaat verschillende kraampjes langs om te kijken wat alles kost en soms geven de verkopers je een veel te hoge prijs en noemen dit een muzungu prijs ( een blanke prijs) dus moet je goed zoeken naar een kraampje die je wel een goede prijs geeft voor het eten. Na de markt zijn we naar huis gegaan en hebben de lunch voor de volgende morgen klaargemaakt en nog even gerelaxt en zijn daarna ons bed in gegaan.

Zondag was het tijd voor de watervallen!!! Om 8 uur zouden we opgehaald worden door de guide en zou het avontuur beginnen. Als ontbijt hadden we pancakes dus de dag begon al goed ! Om 8 uur stond de guide voor de deur en hebben we nog andere mensen uit een ander vrijwilliger huis opgehaald en zijn daarna naar de plek gereden waar de toer zou beginnen. Bij de plek aangekomen kregen we uitleg van de guide dat het eerste stuk van de wandeling naar de waterval een lastige klim zou zijn maar daarna het makkelijker zou worden. Het eerste stuk was inderdaad een stevige klim maar nog prima te doen, na dat ik dit achter de rug had dacht ik nou als dit de heftige klim was is het een makkelijke klim. Maar de guide had niet verteld dat de volgende stap een afdaling was naar de watervallen wat erg modderig, dradig en stijl was midden in de jungle! Toen we bij de plek van de afdaling aankwamen stonden er allemaal kinderen klaar om ons te helpen bij de afdaling. Omdat dit best lastig was en de guide vertelde ons dat de kinderen 2 keer zo sterk als hij waren en ons goed konden ondersteunen en helpen met de afdaling! Ik geloofde niet echt wat de guide zei want de kinderen waren rond de 7/8 jaar en ik kon me echt niet voorstellen dat deze kinderen mij konden houden als ik om zou vallen. Maar niks was minder waren deze kinderen zijn super sterk en hebben mij echt door de afdaling heen geholpen en weten precies waar je moet lopen en je voeten moet neer zetten. Ook moesten we door rivieren heen waar het water tot aan je knie kwam en waar het water erg sterk was. Gelukkig kwam ik steeds droog aan de overkant, ik was echt bang dat ik om zou vallen en mijn telefoon de overkant niet droog zou halen;) aangekomen bij de grote waterval was de afdaling en klim het echt waard ! Wat geweldig om dit te zien en wat een mooie natuur en zoveel groen! Wel was het water van de waterval erg koud dus konden we niet zwemmen maar dat mocht de pret niet drukken. De waterval is 150 hoog en komt echt met een geweld in het water terecht zo geweldig! Na hier een tijdje hebben doorgebracht moesten we weer de weg terug naar boven ik was echt kapot !!! Het kindje dat mij hielp heeft me soms echt gewoon naar boven gesleurd echt geweldig en hilarisch hahah op de terug weg zijn we ook nog gestopt bij een koffie plantage erg leuk om dit te zien en alle informatie die de guide hier over heeft verteld te weten. Ook hadden we steeds stops om even op adem te komen en dan vertelde de guide allemaal informatie over Tanzania erg leuk om te weten. Tanzania was vroeger een Duitse kolonie voor de 2e wereld oorlog en Tanzania is gevormd door de landen Tanzania en Zanzibar en dat vormt samen Tanzania. Ook hebben ze hier 7 verschillende bananen bomen en geeft een banaan boom maar 1 keer bananen en kap je daarna om en komt er een nieuwe boom. Ook heeft de guide verteld over de vlag van Tanzania waar de kleuren voor staan: de kleur groen staat voor het landschap en het vele groen wat hier is. Geel staat voor de mineralen die Tanzania heeft. Zwart staat voor de huidskleur van de bevolking. En blauw staat voor het water. Echt super leuk om dit allemaal te weten en de guide vertelde het ook op een leuke manier dat je bleef luisteren het was echt een super dag !!
Na de klim terug en de auto rit terug thuis aangekomen was iedereen echt kapot. Gelukkig was het water aan en heb ik een heerlijk warme douche genomen en gegeten en daarna mijn bed in gegaan ik was zooo gesloopt.

Maandag was het weer tijd om naar het weeshuis te gaan. Ook moest ik vandaag een nieuwe vrijwilliger die in het weeshuis kwam wegwijs maken. Erg aardig meisje Erin uit Ohio. Ik heb haar de weg laten zien naar het weeshuis en welke dala dala je moet nemen en wat de stop is van het weeshuis. Bij het weeshuis aangekomen was Aston er niet om de nieuwe vrijwilliger te verwelkomen en de lerares was er ook niet. Ik vond het niks voor Aston dat hij er niet was om de nieuwe vrijwilliger welkom te heten. Toen heb ik Erin rondgeleid en alles laten zien en hebben we de schriftjes van de kinderen gepakt en zijn begonnen met les geven. Het gaat een stuk makkelijker als je met 2 vrijwilligers bent. Anders moet je als enige vrijwilliger je aandacht verdelen over 40 kids en met ze 2e is dit een stuk makkelijker. De kinderen luisterde erg goed en we hebben rekenen met de kinderen gedaan en de tijd vloog echt voorbij. Na de les zijn we met de kinderen noarg naar buiten gegaan om te spelen en te voetballen. Helaas regende het een beetje maar in het klaslokaal zitten we droog dus hebben we daar gekleurd met de kinderen en zijn rond 1 uur naar huis gegaan thuis aangekomen geluncht en daarna de stad in gegaan. Na de stad thuis aangekomen was er helaas geen water maar heb ik mijn was gedaan met water uit de put en daarna gegeten. Na het eten heb ik mijn blog geschreven zodat ik deze vandaag kan posten zodat jullie weer wat te lezen hebben.

Dinsdag ging de wekker weer vroeg om naar het weeshuis te gaan. Helaas regende het en ben ik mijn poncho kwijt maar gelukkig mocht ik van Julia haar regenjas gebruiken. Bij het weeshuis aangekomen was erin er al en was de lerares er niet dus zijn we samen begonnen met les geven en hebben we de stof van gister herhaald met de kinderen. Later kwam de lerares en die heeft ons geholpen daarna hebben we lekker buiten gespeeld half in de regen;) het water in het vrijwilligers huis doet het nog steeds niet omdat waarschijnlijk de waterpomp stuk is dus moet er een montuur komen. Vanavond gaan we uit eten omdat het jade en elisha s laatste avond is, erg jammer dat ze weg gaan!!!

Ps voor tante Connie als je dit leest of andere mensen die kaarten of een pakketje willen sturen dit is het adres:

TVE Tanzania Volunteer experience
C/O fleur van Brenk
P.O. box 16446 arusha
Tanzania Africa

Opa en oma als jullie dit lezen erg bedankt voor de kaart !!!

  • 06 Mei 2014 - 21:49

    Marga:

    Hallo lieve Fleur, bedankt voor je mooie verhaal! Het is echt leuk om jouw enthousiasme te voelen bij het lezen van wat je meemaakt. Echt fijn dat je het zo goed hebt. Het lesgeven gaat je heel soepel af he! Ik zie weer nieuwe toekomstmogelijkheden....? Het valt op dat het best vaak regent, klopt dat? Het is natuurlijk ook regenseizoen. Hoe is de temperatuur? Ga je nog naar Zanzibar? Als die gelegenheid zich voordoet, moet je het echt doen. Is een fantastische belevenis en zo heel anders qua cultuur dan Tanzania. Hier alles goed. Lekker voorjaar en prachtige natuur. Het weekend Donna meegenomen naar Lunteren. Het was helemaal leuk, ze is Zooooo leuk en lief. Nou Fleur, heel veel liefs en groten en ga door met je prachtige verhalen xxxxxxxx Marga & jelle

  • 08 Mei 2014 - 13:44

    Tante Con:

    Hoi Fleur,

    Leuk wat je weer hebt geschreven, je gaat je ook steeds meer op je gemak en thuis voelen daar,
    Oom Gerard is nu richting het postagentschap om een pakket voor je op te sturen.
    Hier zitten allemaal spulletjes in voor op school voor de kinderen. Hoop dat je ze hier blij mee kunt maken. We hebben zowel aan de jongens als aan de meisjes gedacht.
    Laat je het even weten als je het hebt ontvangen?? We zijn benieuwd hoe lang dit pakket er over zal doen. Wil je voor jezelf ook nog wat spulletjes, dan moet je dit even mailen.
    Dikke kus
    Tante Con

  • 09 Mei 2014 - 00:11

    Coby Sluis:

    Hallo Fleur, wat een leuk verhaal heb je er weer van gemaakt, ik kijk elke keer weer graag naar je volgende verhaal. Ik lees met veel plezier de dingen die jij daar meemaakt. Het enthousiasme waarmee jij daar bezig ben
    ontroerd me echt. Ik hoef niet te vragen of je het nog naar je zin hebt, want dat is goed te merken aan de

    verhalen die je schrijft. veel liefs van ons en ik kijk uit naar je volgende verslag.!


    Veel Liefs Coby Sluis. XXXXXXX

  • 10 Mei 2014 - 12:15

    Diana Hofman:

    Hi lieve Fleur,
    Ik ben er even voor gaan zitten om jouw verslagen te lezen: fantastisch!!
    Wat goed, dat je daar bent en vóóral wat je daar allemaal doet voor de kinderen.
    En wat een lef ;-).
    Ik blijf jouw verslagen lezen.
    Nog veel plezier!
    Liefs, Daan xxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Vrijwilligerswerk Tanzania

in een weeshuis werken

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Week 10

10 Juni 2014

Week 9

30 Mei 2014

Week 8

21 Mei 2014

Week 7

21 Mei 2014

Week 7
Fleur

Actief sinds 18 Maart 2014
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 5575

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: